SIEDEM SPOSOBÓW NA ZDROWE DZIECKO

Zadajmy sobie pytanie: czy zależy mi na zdrowiu mojego dziecka? Wszyscy zapewne odpowiemy – tak, oczywiście, jestem przecież odpowiedzialnym rodzicem. Czy tak naprawdę nam zależy? Nierzadko przecież spotykamy się z takimi sytuacjami, że ludzie troszczą się bardziej i zabiegają o własny dobrobyt (nowy samochód, dom, mieszkanie), więcej poświęcają temu czasu i energii niż własnym dzieciom i ich zdrowiu.

Nie jest łatwo przekazać wiedzę o zdrowiu dzieci w taki sposób, żeby nie pozostała ona niewykorzystana, tylko zastosowana w praktyce przez rodziców, żeby była wiedzą “żywą”. Niezwykle istotne jest zmotywowanie rodziców do systematycznego działania na rzecz zdrowia własnych dzieci. Tak jak ogrodnik pielęgnuje młodą roślinkę dając jej oparcie z umieszczonego obok patyka, tak samo rodzice, dziadkowie powinni wspierać dzieci w ich wzrastaniu, dawać tą podporę i ukierunkowywać na właściwe ścieżki rozwoju. Musimy mieć na uwadze również to, że dzieci przejmują nawyki od rodziców i najbliższego otoczenia.

Zastosowanie przedstawionych poniżej 7 małych kroków wprowadzi duże zmiany w jakości życia naszego dziecka.

Krok 1

Odżywiaj dziecko prawidłowo i naucz go zasad.

ZASADY PRAWIDŁOWEGO ODŻYWIANIA DZIECI:

Nie stosuj napojów gazowanych, jedzenia z dodatkami smakowymi, sztucznymi barwnikami, konserwantami. Ważne jest, żeby nauczyć się podczas robienia zakupów czytać etykiety na produktach, sprawdzać ich skład. Dużo jest organizacji kontrolujących jakość żywności, ale ze względu na lobbing dużych koncernów produkcyjnych, nie wszystko tej kontroli podlega. Eksperci amerykańskiego programu toksykologicznego podają dane, że dopuszczone w technologii produkcji żywności substancje smakowe i konserwujące wykazują patologiczne działania w organizmie. Np. barwnik karmel amoniakalny E150c – stosowany do barwienia napojów gazowanych, ciemnego pieczywa, herbatników, dżemów, czekolad, polew i deserów mlecznych. Okazuje się, że zawiera on 2 związki chemiczne o działaniu rakotwórczym i tak naprawdę powinno się zakazać jego stosowania. Musimy pamiętać o tym, że część sztucznych barwników to bardzo silne alergeny. Często występujące u dzieci reakcje alergiczne są nie na sam produkt, ale na to, czym on jest upiększony i ulepszony. Coraz więcej mówi się też o tzw. kolorowych dopalaczach – są to sztuczne barwniki i aromatyzatory, które jak stwierdzono przyczyniają się do powstania nadpobudliwości u dzieci. Dlatego – podkreślmy to jeszcze raz – należy czytać etykiety, zwracać uwagę szczególnie na produkty o długim terminie przydatności do spożycia, z dodatkami syntetycznymi. Czy naprawdę chcemy do delikatnych żołądków naszych dzieci wkładać takie substancje? To pytanie warte przemyślenia. [Więcej informacji o syntetycznych dodatkach do żywności i innych obecnych w naszym życiu toksynach – w artykule “Działanie toksyn”].

Naucz dziecko jeść wszystkie warzywa i owoce oraz kasze.

Nie jest to zadanie proste. Dzieci jak wiemy “jedzą oczami”, ale mają zaufanie do starszych. Jeżeli będziemy wystarczająco zdeterminowani, to jesteśmy w stanie małymi kroczkami przyzwyczajać je do jedzenia określonych produktów. Z warzywami na pewno jest trudniej niż z owocami, ale postarajmy się przekonać nasze dzieci do polubienia przede wszystkim buraka, kapusty, cukinii, dyni, marchwi.

Rekomendowane jest podawanie dzieciom 5 razy dziennie warzyw czy owoców.

Regularność jedzenia

Są dwa podejścia do tego punktu – jedna: trzymać się określonych godzin posiłków, druga: jeść wtedy, jak się zachce. Autor niniejszego wykładu, jako 20-letni praktyk w dziedzinie dietetyki i prawidłowego odżywiania się, jest zwolennikiem regularności spożywania głównych posiłków dnia – 3 główne posiłki oraz 2 mniejsze, to optymalny program na cały dzień. Organizm dziecka powinien wypracować biorytm przemiany materii i metabolizmu. Stanie się to wtedy, kiedy będzie miał narzuconą regularność posiłków. Stabilizuje się wtedy przemiana materii, procesy energetyczne, co w końcowym efekcie bardzo korzystnie wpływa na rozwój dziecka i jego intelektualną aktywność.

Naucz dziecko pić wodę!

Dzieci muszą nauczyć się tego nawyku picia czystej wody w ilości od 5 r.ż. 1 litra dziennie (1 l. w trakcie całego dnia, podzielone na małe porcje – np. początkowo kilka łyków co godzinę). Dzieci w wieku szkolnym, uprawiające sport, dodatkowo na każdą godzinę treningu dodaje się 0,5l czystej wody. Woda jest niezbędna w prawidłowym przebiegu procesów metabolicznych; większość tych procesów przebiega w stanie rozpuszczonym, w wodzie. Jest rzeczą jasną i oczywistą, że procesy będą właściwie przebiegały w czystej wodzie, a nie w “zabrudzonej” różnymi dodatkami.

Krok 2

Trening fizyczny.

“Siła fitnessu=siła przetrwania”(Tom Peters)

Prawdą jest, że ludzie, którzy w dzieciństwie uprawiali sport, są lepiej przygotowani do życia, lepiej sobie radzą, albowiem obok kondycji i sprawności fizycznej kształtują się w nich określone cechy charakteru – wytrwałość, zorientowanie na cel, systematyczność, umiejętność wykorzystywania porażek do osiągnięcia sukcesu.

W Polsce nie ma strategicznego, gruntownego planu rozwoju aktywności fizycznej dzieci. Rodzice mogą stworzyć taki program dla swojego dziecka korzystając z wiedzy fachowców. Przykładowo w Kanadzie istnieje państwowy program rozwoju aktywności fizycznej dzieci i młodzieży – Long-Term Athlete Development LTAD Canada. LTAD to siedem etapów szkoleń, konkurencji i ścieżek pozyskiwania indywidualnego doświadczenia w sporcie i aktywności fizycznej, od niemowlęctwa, poprzez wszystkie fazy dorosłości. Można go znaleźć pod linkiem: www.canadiansportforlife.ca

Wyróżnić możemy 2 etapy w rozwoju aktywności ruchowej dziecka:

I etap do 8 – 10lat: gimnastyka dla dzieci, pływanie, chodzenie boso, jazda na rowerze, utrzymanie prawidłowej masy ciała i polepszenie kondycji;

II etap do 14 – 16 lat: treningi lekkoatletyczne, zespołowe gry sportowe, pływanie.

Sprawność fizyczna daje nam nie tylko zdrowie, ale wzmacnia poczucie własnej wartości, uczy zorientowania na cel. Nawyki dotyczące treningów nabywa się właśnie w okresie dzieciństwa. Dla dobra własnego dziecka warto już w wieku 5-6 lat zaufać fachowcom zapisując je np. na sekcję gimnastyki korekcyjnej.
Gimnastyka kształtuje postawę, koordynację ruchów, pływanie – to profilaktyka schorzeń kręgosłupa oraz strefa bezpieczeństwa dzieci (w niektórych państwach Europy nauczenie dziecka umiejętności pływania jest obowiązkowe właśnie ze względu na kwestię bezpieczeństwa, każde dziecko zdaje egzamin z pływania).
Chodzenie na boso
– to bardzo dobra metoda wzmacniająca mięśnie stopy. Jeżeli zauważymy u swojego dziecka zaburzenia związane z chodzeniem, np. płaskostopie, to należy bardzo szybko zareagować i podjąć odpowiednie działania zapobiegawcze i korygujące. Stopa jest bardzo ważną częścią naszego ciała, układu kostno-stawowego, ponieważ w pozycji stojącej, chodzącej spędzamy później bardzo dużą ilość czasu. Znaczna liczba urazów i zaburzeń kręgosłupa wiąże się z muskulaturą stopy. Osłabiona muskulatura stopy jest najważniejszym czynnikiem kontuzji kończyn dolnych. Jeżeli chcemy, by nasze dziecko uprawiało aktywnie sport dla zdrowia, to zwróćcie na to uwagę już w okresie wczesnego dzieciństwa.

Wdrożenie programu aktywności fizycznej dla dziecka (np. na podstawie LTAD) pozwoli nam przekonać się, w jaki sposób zmieniają się jego reakcje, szybkość, koordynacja ruchów, postawa, siła, jak polepsza się jego wytrwałość. Nie zapominajmy o tym, żeby wybierać działania i aktywności, które będą dziecku sprawiały przyjemność.

W ten właśnie sposób zaczyna się w dziecku kształtowanie postaw świadomości nie tylko aktywności fizycznej, ale całej kultury fizycznej człowieka.

 

Rosnący i aktywny organizm wymaga dodatkowego odżywiania. Koncern Arkopharma wspólnie z firmą Vision opracował i przygotował zestawy produktów, które są skierowane do dzieci aktywnych sportowo, trenujących:

Lifepack Junior Be Strong – preparat witaminowy z sokiem z aceroli, mleczkiem pszczelim i miodem. Sok z aceroli – bogaty w witaminę C, mleczko pszczele to naturalny biostymulator, miód zawarty w preparacie pozyskiwany jest metodą centryfugowania, dzięki czemu zachowuje wszystkie cenne właściwości, witaminy z grupy B i D. Przy intensywnym treningu dziecka stosujemy 2-3 x w tygodniu jedną tubkę.

Lifepack Junior Be Big – zawiera wyciąg z bambusa tropikalnego, wapń, witaminy B1 i D3. Wit. D3 to podstawa dla rosnących i zdrowych kości. Zdrowie i kondycja kości i stawów dorosłego człowieka zależy już od czasu aktywnego wzrostu dzieci do 14-16r.ż. Stosujemy każdego dnia 1 tabletkę dziennie.

Krok 3

Higiena mózgu

Jest to tzw. ekologia mózgu. Poniżej przedstawiamy czynniki pozwalające naszym dzieciom lepiej funkcjonować w świecie, w którym jest tak wielkie nasycenie przeróżnymi informacjami, w którym panuje wielki szum informacyjny oraz zwiększony jest poziom stresu związany z wykształceniem.

Sen – konieczne i niezbędne jest wypracowanie rytmu chodzenia spać o tej samej porze; dziecko musi przespać 9-10 godzin.

Mentalne jedzenie (jedzenie dla mózgu). Okazało się, że w związku z tym, że nasz mózg ma określone zasoby funkcjonowania, są produkty, które w łatwy sposób stymulują jego aktywność. Produkty te stosowane były od dawna, ostatnio niestety niektóre z nich stały się mniej popularne. Są to: płatki owsiane i inne zboża, pieczywo pełnoziarniste, ryż naturalny, fasola, soczewica, groch, banany, kukurydza, winogrona, jabłka, suszone owoce-bez dodatkowych cukrów (sam owoc ma już wystarczającą ilość fruktozy, która bardzo dobrze metabolizuje się w mózgu), pestki dyni, orzechy (migdały, nerkowce, włoskie), brokuły, cytrusy, kakao i gorzka czekolada.

Fitness – zmiana aktywności z umysłowej na fizyczną wpływa pobudzająco na pracę mózgu. Po 2,5- 3 godz. intensywnej intelektualnej pracy, zrobienie 15-30 min. przerwy, żeby zmienić rodzaj aktywności (spacer, gimnastyka) znacznie zwiększa koncentrację i wydajność przy kontynuowaniu pracy intelektualnej. Aktywność fizyczna to biostymulator aktywności mózgu. Jest to metoda prosta i nic nie kosztuje, naturalna i bezpieczna – polecana do wykorzystywania zamiast sięgania po dostępne w sprzedaży energetyzujące napoje.

Zapotrzebowanie w okresie końca szkoły podstawowej i w szkole średniej na suplementy diety. Niektórzy licealiści, studenci sięgają po produkty, suplementy kupowane w aptekach, ale mające szereg niebezpiecznych dla organizmu działań. Na ich opakowaniach umieszczone jest wprawdzie ostrzeżenie, że zabronione jest ich stosowanie dłużej niż 2 tygodnie, ale wiadomo, że nie zawsze bywa to przestrzegane przez młodzież. Rekomendowane tu preparaty nie mają bezpośrednio stymulującego działania na mózg, tylko posiadają właściwości odżywcze. Zastosowana przy ich produkcji technologia zamrażania surowca roślinnego pozwoliła na uzyskanie aktywnych biologicznie substancji pochodzenia naturalnego. Wysokotechnologiczny proces produkcji tych preparatów pozwala na osiągnięcie ich wysokiej bioprzyswajalności i efektywności.

Lifepack Junior Be Wise – bogaty w niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i mózgu dzieci jod, selen i cynk oraz witaminy. Polecany jest również kobietom w ciąży bądź planującym ciążę, aby wspomóc prawidłowy rozwój układu nerwowego i mózgu u dziecka/płodu (układ nerwowy kształtuje się jeszcze podczas karmienia dziecka piersią i aktywnego wzrostu do wieku 3-4 lat).

D4X - w skład produktu wchodzą miód, kwas bursztynowy oraz połączenie trzech najcenniejszych składników roślinnych: dzikiej róży, hibiskusa i głogu. Ten wyrafinowany „bukiet” posiada cały szereg niezwykłych właściwości. Mieszkańcy dużych miast oddychają powietrzem o obniżonej zawartości tlenu, którego mózg dla prawidłowego funkcjonowania potrzebuje w określonej ilości. Stosowanie D4X to swoistego rodzaju terapia, która wspomaga wychwytywać tlen z powietrza i wykorzystywać go w procesach energetycznych zachodzących w mózgu. Nanotechnologiczne ekstrakty z głogu, hibiskusa i dzikiej róży wzbogacone kwasem bursztynowym mają dodatkowe działanie odżywcze.

Brain-o-flex – to preparat podtrzymujący i zwiększający efektywność pracy mózgu. Zawiera olej z ryb głębinowych, wyciąg z miłorząbu działający baepośrednio na poziomie komórek mózgowych, mlecz rybi i antyoksydanty naturalnego pochodzenia. Składniki te wspomagają procesy metaboliczne zachodzące w mózgu, ws pomagają procesy długotrwałej pamięci i wytrzymałości mózgu na niedotlenienie.

Picie wody - nasz mózg dla swojej prawidłowej aktywności oprócz pierwiastków, minerałów i witamin potrzebuje WODY. Istotne jest, żeby przy intelektualnej pracy naszych dzieci podawać im do picia wodę, przypominać im o konieczności jej picia. Godne polecenia są również herbaty Vision o działaniu tonizującym i wzmacniającym.

Krok 4

Wzmacniaj odporność!

Hartowanie. Na początku XIXw ksiądz niemieckiego pochodzenia o nazwisku Kneipp, mający problemy zdrowotne, stosował na sobie metody przyrodolecznictwa. Okazało się, że znacznie pomogło mu hartowanie zimną wodą. Dlatego też stosowane do dziś techniki hartowania wodą zwane są metodami ks Kneippa. Początki stosowania zimnego prysznica są bardzo trudne. Pierwsze efekty odczuwane po ok. 3 tyg., kiedy to ten zabieg staje się już przyjemnością. Odczuwalny jest bardzo duży przypływ energii, następuje poprawa odporności i efektywności zarówno fizycznej, jak i umysłowej. Hartowanie dziecka zimną wodą można zacząć od opłukiwania jego stóp i nóżek w misce. Naprawdę działa to bardzo dobrze na odporność. Jest to metoda tania i ogólnie dostępna – potrzebna po prostu zimna woda i miska.

Dieta wzbogacona w odpowiednie składniki – podkreślić tu należy znaczenie owoców i warzyw sezonowych. Warto jest, jeśli mamy taką możliwość, zamrozić ich zapas na okres zimowy, bądź też polecamy robienie domowych przetworów. Ogromnym źródłem witamin są wszelkiego rodzaju kiszonki – kapusta, ogórki, a nawet pomidory.

Dla dzieci o obniżonej odporności firma Vision poleca specjalne zestawy preparatów:

Lifepack Junior Be Healthy – wykorzystuje właściwości wit. C i propolisu, zapobiega awitaminozie i wzmacnia system odpornościowy dziecka, ekstrakty z propolisu mają silne działanie przeciwbakteryjne, antywirusowe, biostymulujące). Ograniczeniem w stosowaniu tego produktu jest alergia na substancje pszczelego pochodzenia.

Lifepack Junior Be Smart – zawiera kwasy Omega3 (zwiększa odporność organizmu na różnego rodzaju infekcje, poprawia pamięć i koncentrację, chroni wzrok, normalizuje pracę systemu nerwowego), antyoksydanty (korzystnie wpływają na wzrok i stan skóry, są też niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania systemu nerwowego) i witaminę D3 (reguluje wymianę fosforowo-wapniową). Wit. D3 posiada wpływ nie tylko na układ kostno-stawowy, ale również ma działanie antyoksydacyjne, przeciwrakowe i przeciwmiażdżycowe. W okresie zmniejszonej ilości promieni słonecznych, czyli od października do marca, profilaktycznie dzieci powinny stosować ten zestaw, właśnie ze względu na położenie geograficzne Polski i warunki klimatyczne tu panujące.

Lifepack Junior – jest to podstawowy zestaw dla dzieci w okresie szkolnym. W skład preparatu wchodzi „złoty zestaw”: witaminy z grupy B, C, E, D3, beta-karoten, cynk, mangan, miedź, chrom, selen, żelazo, magnez, wapń i fosfor. Składniki te są pochodzenia naturalnego, lekkoprzyswajalne.

 

Działając w kilku kierunkach, czyli poprawiając dietę dziecka, wzbogacając ją w biologicznie aktywne substancje, wprowadzając proste i dostępne metody hartowania, możemy dać mu dobry start odpornościowy na długie lata.

 

Krok 5

Stosuj biologicznie aktywne substancje, tzw BAD-y.

Dostępnych na rynku jest bardzo wiele suplementów przeznaczonych dla dzieci. Dokonując wyboru przyjrzyjmy się im dokładnie, zwróćmy uwagę na skład, na obecność dodatkowych substancji (np. często stosowane barwniki), na pochodzenie produktów stosowanych w procesie ich wytwarzania,na to, czy są produkowane według wymaganych norm bezpieczeństwa, czy nie mają skutków ubocznych. Bezpieczeństwo i skuteczność stosowania rekomendowanych tu preparatów firmy Vision, których producentem jest wielki francuski koncern farmaceutyczny Arkopharma - gwarantuje m.in. certyfikat jakości GMP jaki stosowany jest przy produkcji leków.

Powyżej zostały przedstawione poszczególne preparaty skierowane specjalnie dla dzieci. Jednakże niektóre preparaty z oferty firmy Vision można również stosować u dzieci w określonych sytuacjach, doraźnie:

Brain-o-flex: przy dużej intensywności pracy intelektualnej np. matura, egzaminy

Detox, Antiox: w okresach zwiększonego ryzyka infekcji wirusowych np. grypy, infekcjach górnych dróg oddechowych, grypy jelitowej

Cupers Neo, Ursul: jak wyżej

Safe-too-see: przy osłabionym wzroku

DiGuard Nano: okresowe oczyszczenie organizmu z toksyn pobieranych z powietrza, z żywnością (należy pamiętać, że duża ilość żywności zawiera śladowe ilości radionukleidów)

Pax, Mistik: zaburzenia emocjonalne np. okres dojrzewania

 

Krok 6

Techniki antystresowe

“Upadnij. Upadnij znowu. Upadnij lepiej.”(Samuel Beckett, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury). Dlaczego pojawił się w tym miejscu taki cytat? Większość rodziców chce widzieć same sukcesy swoich dzieci, najlepsze oceny, najlepsze wyniki. Jednakże przed osiągnięciem sukcesu należy nauczyć się upadać tak, aby nie zrobić sobie krzywdy. Zadaniem rodziców jest nauczyć swoje dziecko iść w kierunku doskonałości, przy jednoczesnym obswojeniu momentów niepowodzeń i niedoskonałości. Często przez własne wyrafinowane zachowanie i nastawienie tylko na sukces wprowadzamy dzieci w stres.

Kontrola informacji – bardzo istotne jest kontrolowanie rodzajów i jakości informacji docierających do dziecka; niektóre szeroko dostępne informacje (np. bilbordy uliczne, reklamy telewizyjne) mogą powodować u dziecka szok. Rodzice powinni być swoistego rodzaju filtrem dla informacji docierających do dziecka.

Różnorodność zajęć – przy zastosowaniu zmian aktywności wynikających z różnorodności zajęć włączają się mechanizmy przełączania, które usprawniają i poprawiają efektywność działań.

Timetable – porządek dnia, tygodnia, miesiąca. Warto od ok. II klasy szkoły podstawowej nauczyć dziecko planować swoje działania; raz wypracowane określone reguły i przyzwyczajenie do stosowania się według nich wytwarza w dziecku nawyk planowania. Daje on poczucie bezpieczeństwa i niweluje stres związany np. z tym, że dziecko nie zdąży się przygotować do klasówki, nie zdąży odrobić lekcji. Stres dziecka często związany jest z niewiedzą, co dziś będzie robiło.

W określonych sytuacjach stresowych (np. przed egzaminami), jak również w okresach zaburzeń równowagi emocjonalnej (okres dojrzewania) wskazane jest stosowanie preparatów regulujących sferę emocjonalną, jak wymieniony wyżej Pax, Mistik. Są to preparaty bardzo “miękkie”, nie uzależniają, nie wpływają na poziom koncentracji.

Mistik - zawiera kwiat maku kalifornijskiego, kwiaty lipy, wrotycz (złocień) maruna witaminy z grupy B, tj.: B1, B6, B12. Reguluje fazy snu i pomaga osiągnąć efekt “czyszczenia skrzynki”, czyli osiągnąć potrzebny do tego poziom głębokości snu.

Pax – zawiera liście melisy lekarskiej, kwiaty lawendy, kwiaty maku polnego, witaminy: B1, B2, B5, B6, B9, B12, PP, H. Ponadto w PAX-ie+ zawarty jest wapń i magnez w ilościach odpowiadających dobowemu zapotrzebowaniu organizmu. Preparat ten posiada łagodne działanie uspokajające.

Krok 7

Własny przykład.

Zmiany należy rozpocząć od siebie. Dzieci nie chcą robić tego, co im mówimy, jeżeli widzą, że robimy coś przeciwnego, one chcą robić to co my. Warto doskonalić się zawsze. Zadajmy sobie pytanie: jeżeli nie teraz, to kiedy? Podejmowane działania powinny być wykonywane systematycznie i konsekwentnie. Stańmy się wzorem odpowiedzialności dla swoich dzieci i nauczmy ich samokontroli.

Właśnie tych 7 małych zasad może być przyczyną olbrzymich zmian w jakości życia dziecka.

Najważniejsze w tym wszystkim jest to, żeby przedstawiona tu wiedza nie została wiedzą “martwą”, zapisaną na papierze, czy przeczytaną z monitora. Praktyka jest kluczem do sukcesu – ucz się i praktykuj i naucz swoje dziecko uczyć się i praktykować przyswojoną wiedzę.

Dziękuję serdecznie dr A. Bazarovej za udostępnienie materiałów i możliwość zamieszczenia ich na stronie lifevision.pl.



 

Serwis chroniony Prawem Autorskim. Kopiowanie tekstów i zdjęć jest prawnie zabronione!




Koszyk  

Brak produktów

Dostawa 0,00 zł
Suma 0,00 zł

Koszyk Realizuj zamówienie

Szukaj